Kuulumiset kesän kynnyksellä

Posted by on May 31, 2017 in Harjoittelu, Kilpailut | Comments Off

Vähän aikaa sitten valmennettavani Jazki totesi: Kuule et ole blogiasi päivittänyt sitten viime syksyn. Juu, en ole en. Oikeastaan syynä on ollut asia jota en haluaisi elämässä olevan liiaksi ja se on nimeltään kiire. Toisaalta kiire kertoo siitä että on tekemistä. Tekeminen taas on tekevälle ihmiselle motivoivaa ja kyllä tekeminen on ollut todella motivoivaa sekä työ-, että harjoittelurintamalla ja vapaa-ajalla.

Jazkin kommentista sainkin sitten idean. Kun itsestä ja omasta urheilusta kirjoittaminen tuntuu pyörivän samaa kehää: peruskunto – kilpailukausi – ylimenokausi niin ryhdynkin tekemään juttusarjaa jossa haastattelen omia valmennettaviani. Ensimmäisenä kesän aikana tulilinjalle pääsevät Jazkin lisäksi Jussi.

Ennen kuin tuo juttusarja alkaa, niin omasta tekemisestä muutaman kappaleen yhteenveto aikajänteellä syksy – kevät. Seuraava omaan harjoitteluun liittyvä kirjoitus onkin sitten vuorossa syksyllä, kun kisakausi on paketissa :)

Peruskestävyyskausi

Syksyisen Italian Ultramatkan jälkeen PK kausi jatkui normaaliin tapaan. Vajaan 60km taaperrus vuoristossa söi vauhdit hetkeksi, mutta pian taas pääsin rytmiin kiinni. Joulukuussa vietin neljän päivän omatoimisen harjoitusleirin Vierumäellä, jossa on muuten erittäin hyvät puitteet harjoitteluun. Avoinna oli jopa ensilumen latu. Tämä sopi mitä parhaiten välillä oikuttelevalle akillesjänteelleni, jotta pääsin hiihtämään PK lenkkejä ja tekemään kovat treenit juosten hallissa. Peruskestävyyskauden rikkoi hetkeksi uuden vuoden aattona alkanut influenssa, joka vei pariksi viikoksi vähän heikompaan kuntoon. Tämä jäi onneksi koko kevätpuoliskon ainoaksi flunssaksi. Harjoitustunteja PK kaudella kertyi keskimäärin noin 10–12 tuntia viikossa (juoksu, pyörä, uinti, hiihto), josta noin 80-85% tapahtui aerobisen kynnyksen alapuolella ja siihen päälle lihaskuntoa sekä huoltoa noin 2-3 tuntia viikossa. Peruskestävyyskauden yksi piristysruiske oli painonnostotekniikan opettelu Anni Vuohijoen opissa.

painonnosto

Painonnostotreeniä

 

Hallikausi

Alun perin minun ei pitänyt kilpailla hallikaudella lainkaan. Jostakin se ajatus sitten taas lähti ja juoksin SAUL:n  SM halleissa 1500m hallidebyytin aikaan 4:47 ilman kiritysapua ja tuloksena N35 sarjan SM kulta. Juoksu oli sen verta helpon oloista, että valmentaja sai houkuteltua minut yleisen sarja SM halleihin Jyväskylään, jossa juoksin 3000m. Kello pysähtyi aikaan 9:56. Päivä ei ollut paras juoksupäivä ja parannettavaa jäi paljon, mutta sangen kelpo parannus kun vertailukohtana käytin ulkona juostua viime kesän 3000m aikaa 10:14. Hallikausi kesti siis kokonaiset kahdeksan päivää.

 

Ylläksen hiihtoloma

Maalis-huhtikuun vaihteen vietin Ylläksellä mitä parhaimmissa hiihtokeleissä. Juoksin viikon aikana vain yhden reippaamman harjoituksen, muutoin lajivalikoimaan kuului juoksun lisäksi, hiihto ja fatbikellä ajo. Viikon kruunasi noin 7 tunnin mittainen hiihtovaellus rauhalliseen tahtiin maisemista nauttien. Harjoitustunteja kertyi viikon aikana reilu 20 tuntia.

 

hiihto2

Ylläksen hiihtoloma :)

pyora

Ekaa kertaa fatbikellä ajoa

Kevään kisat ja ratakauden avaus

Ensimmäisen ulkokisan juoksin maaliskuussa Aktia Cupissa, jossa 10km taittui rennolla otteella ja tuntumalla juosten aikaan 36:44. Varsinainen kisakausi starttasi yleisen sarjan SM puolimaratonilla Espoossa huhtikuun loppupuolella. Ennen tätä puolimaratonia palautuminen oli alkanut sakkaamaan pahasti ja viimeistelyharjoitus oli niin huono, että vetojen keskivauhti oli huonompi kuin itse puolimaran vauhti. Viimeistelyharjoituksen jälkeen tehtiin ratkaisu vain vetää ”liinat kiinni” eli harjoitusmäärät alas ja lepoon. Sain viikon aikana palauteltua sen verran että uusi PB syntyi ja kello pysähtyi aikaan 1:21:55 sijoitukseni ollessa neljäs.  Itseluottamus palasi ja ymmärrys omaan kehoon kasvoi taas valtavasti. SM puolikkaan lisäksi kisasin aluemaastoissa ja SM maastoissa toukokuun alussa. SM maastot oli oikein hyvä kokemus! Vuosien ajan olen ollut sijoilla 20–30 ja porukkaa on mennyt ohi oikealta ja vasemmalta. Nyt sijoitukseni oli 13 ja sain hyvin itsestäni irti.

Ratakauden avasin viime sunnuntaina Leppävaarassa, jossa ryhdyin hurjastelemaan kahden matkan verran. Ensin 3000m aikaan 10:01 ilman kiritysapua, joka on ulkoradan PB ja 30min tämän jälkeen 800m aikaan 2:21, jossa vahingossa tuli myös ennätys. 3000m jäi löysäksi, kun ei ollut kirikaveria ja 800m oli totaalinen yllätys! Tästä eteenpäin jatketaan. Sunnuntaina juostaan Raaseporissa 5000m ja siellä näyttäisi olevan viivalla kirikavereita. Hienoa, saadaan mukavat kisat pystyyn!

SM puolikas

SM puolimaraton huhtikuussa

 

Aikuisen naisen harjoittelu

Ne jotka minut ja taustani tuntevat, tietävät että olen aikaisemmin juossut nipun maratoneja sekä maanteillä ja poluilla. Kun maraton ei toistaiseksi tunnu motivoivalta ja ennätyksen parantaminen täysmaran 2:53 lukemasta tuntuu jopa mahdottomalta, niin lyhyet matkat sen sijaan motivoivat! Tässähän on menty takapuoli edellä puuhun eli ensin nuorempana juostu pitkät matkat ja ikävuosien karttuessa siirrytty lyhyempiin matkoihin.

Tein pääsääntöisesti 2 -2,5 kovaa harjoitusta viikossa PK kaudella, mutta jos palautuminen ei toimi olen jättänyt myös toisen kovan pois ja keskittynyt yhteen laatuharjoitukseen. Mielestäni on parempi yksi kova harjoitus, kuin kaksi vähän sinnepäin tehtyä. Olen lanseerannut termin ”aikuisen naisen harjoittelu” eli kun mennään kovaa, silloin mennään kovaa, muu aika keskitytään palautumiseen kevyellä treenillä ja levolla. Kun se palautuminen nyt vaan sattuu kohta 38 vuotta täyttävällä kestämään kauemmin kuin silloin joskus 10 vuotta sitten. Vaikka muuten en koe ikäkriisiä, niin tuon palautumisen ymmärtämisen kanssa on pieni pistos käynyt sisuksissa.

Tämän harjoittelukauden aikana ovat lisääntyneet ymmärrys omasta kehosta ja mielestä, sekä siitä miten palautuminen kohdallani toimii. Apuna käytän leposykkeen mittausta ja ithele sykevälivaihtelumittausta tukemaan omaa fiilistä. Tein myös syksyllä First Beat hyvinvointianalyysin.

Myös lihashuollosta ja lihaskunnosta täytyy pitää entistä enemmän huolta. Tässä olen saanut lisäavukseni Forever Myllypuron fysioterapeutti Emma Tiittasen, joka teetätti minulla Performance Matrixin ja sitä kautta lähdettiin parantamaan heikkouksia lihaksistossa ja liikekontrollissa. Luottohierojani on edelleen Suomen Urheiluhierontakeskuksen Niko Iivonen.

Valmentajani on nyt toista kautta Espoon Tapioissa Timo Uusipere, jonka ansiosta vauhdit on saatu uusiin lukemiin. Radan varrella kannustaa ja ärinät kotona kuuntelee Sami, jolla on tähän ajoittain hulluuden higwayltä tuntuvaan touhuun 100% tuki ja ymmärrys.

Sen verran on mahtava joukko ympärillä, että enää ei tarvitse kuin juosta! :)