Hei, millainen on sun normipäivä?

Posted by on Feb 2, 2015 in muut | 4 comments

Minulta kysytään tätä usein, mutta ”normipäivää” ei oikeastaan ole,  tässä on muutama poiminta viime viikolta. Pelikaanit eivät lennä turbiiniin, enkä hillu Kanarialla. Sen sijaan kurvailen sinne tänne pitkin Espoota ja lähiympäristöä. Joskus työpäivät ovat pitkiä ja joskus lyhyitä….

2014-05-25 10.32.03 2014-04-04 13.51.54

2013-06-26 09.16.28

Maanantaina kännykän herätyskello kilahtaa klo 6.15, niin kuin joka arkiaamu. Rutiini on aina sama: aamupalaksi puuroa höysteillä ja kahvia. Tämän jälkeen ohjelmassa on koirien kanssa puolen tunnin kävelylenkki. Tänä aamuna olin päättänyt tehdä aamutreenin uiden, joten kello 8.30 olen Kauniaisten uimahallissa räpiköimässä. Uiminen on kivaa, vaikka tekniikka vaatii vielä paljon petrausta. Aloitan työt toimistohommilla kello kymmenen maissa: listalla on harjoitusohjelmien päivitystä ja tulevan viikon PT tapaamisten sisällön suunnittelua.

Pidän tärkeänä, että saan rakennettua jokaiselle asiakkaalleni motivoivan ja mielekkään ohjelman. Juoksijoilla ohjelma on usein päiväkohtainen, ottaen huomioon muun elämän. Joskus tämän palapelin kokoaminen on haastavaa, mutta yritän tuottaa luovia ja joustavia ratkaisuja. Olemme erilaisia ja meitä motivoivat erilaiset asiat. Toisille, itseni mukaan lukien, on tärkeää saada tarkka suunnitelma sekä seurata ja analysoida tuloksia tarkasti. Toisille sopii paremmin väljä harjoitusrunko, jota voi itse muokata.  Olkoon itselle sopiva tapa kumpi tahansa, juoksuharjoittelu ei saisi tuottaa stressiä, joten pyrin herkällä korvalla kuulostelemaan asiakkaideni jaksamista ja motivaatiota. Harjoittelun pitää antaa elämään enemmän kuin se ottaa.

Iltapäivällä juoksen omaa peruskestävyystreeniä reilu puolituntia, tämän jälkeen vuorossa on päivän ensimmäinen asiakas. Meillä on teemana tekniikkaharjoitukset ja minuutin mittaiset lyhyet vedot. Monelle on haastavaa mennä omalle epämukavuus alueelle, joten koen tärkeäksi juosta mukana jos asiakkaallani on edessään haastava harjoitus.  Tapaamisen päätyttyä, jatkan omaa treeniäni loikka ja hyppyharjoituksilla. En ole niitä kovin paljoa tehnyt vielä tällä kaudella, joten lyhyt 10 minuutin pätkä riittää.

Seuraavan asiakkaan kanssa juoksen jälleen itse mukana, teemana meillä on reilun kilometrin mittaiset intervallit, keskivauhtitavoitteena hänen puolimaratonin tavoitevauhti. Hän suoriutuu erittäin hyvin tästä harjoituksesta ja kehitystä on selvästi alkanut tapahtua! Valmennettavani on äärimmäisen hyvä esimerkki siitä miten sitkeä kehonhallinnan parantaminen, kehon huolto, monipuolinen harjoittelu ja ennen kaikkea maltti tuottaa tulosta.

Tämän tapaamisen jälkeen pikasuihkun kautta kuivat vaatteet päälle, autossa välipalaa ja kurvaan kohti Espoonlahtea, jossa on päivän viimeiset asiakkaat: ryhmä pirteitä taitoluistelijanaisia. Useimmalla heistä on tähtäimenä HCR toukokuussa. Ohjaan alkuverkan ja koordit pihalla. Tämän jälkeen siirrymme sisälle kuntopiirin pariin. Näytän kuntopiirin liikkeet läpi ja laitan naiset hikoilemaan. Kuntopiirissä painotus on keskivartalon liikkeissä, tuo niin kovin tärkeä osa-alue juoksun harrastajalle. Kaikki jaksavat loistavalla tsempillä! Ennen valmennuksen päättymistä muistuttelen vielä lähettämään harjoituspäiväkirjat kuluvalla viikolla, jotta pääsen tekemään ohjelmiin jatkoa. Klo 20.30 olen kotona, ei muuta kuin ruokaa, lepoa ja lihashuoltoa. Kello 22.00 lamppu sammuu.

Tiistai on hyvin samankaltainen maanantain kanssa, uintia, PT asiakkaita ja juoksua. Keskiviikko ja torstai hurahtavat työn puolesta eräässä HR projektissa. Nämä päivät ovat vastapainoa alkuviikolle ja vaihteluhan virkistää! Keskiviikkoilta on oman treenaamisen kannalta aina odotetuin päivä ja viikon ensimmäinen kova harjoitus. Silloin meillä on Espoon Tapioiden Juoksuklubin kolmosryhmän treenit. Teemme aina jonkin vetoharjoituksen ja loppuun lemppareitani eli keskivartalotreeniä. Hyvässä porukassa jaksaa kovan harjoituksen paremmin ja on kiva höpötellä treenikuulumisia.

Torstaina jalat ovat hieman tukkoiset, mutta saan raahattua itseni polkulenkille. Ilman luppakorva ystävääni, olisin jäänyt sohvalle sikiöasentoon. Sitkeä kevyt jolkottelu Kelmin kanssa palkitaan ja perjantaiaamuna on sangen hyvä tunne jaloissa. Perjantai on poikkeuksellinen päivä: ei PT asiakkaita, sillä vietän useamman tunnin Helsingin urheilulääkäriasemalla spirometriassa ja EHV-kokeessa, jossa tutkitaan rasitusastmaani. Saan lääkkeet vaivaani ja sovitaan että kolmen kuukauden kuluttua on seuranta. Vaikka EHV-koe oli tukala, saan silti luvan treenata illalla, koska testi ei ollut fyysisesti rasittava. Olimme sopineet parin juoksuklubilaisen kanssa, että juoksemme yhdessä kiihtyvävauhtisen VK treenin Esportilla. Kulku onkin yllättävän hyvä! Kiihtyvällä vauhdilla taittuu reilu 16km keskivauhdiksi muodostuessa 4:10 min/km ja olen treeniin äärimmäisen tyytyväinen.

Viikonloput pyhitän pääasiassa omalle harjoittelulle ja muulle vapaa-ajalle. Tällä kertaa viikonloppuun kuului, spinningiä, lihaskuntoa, pitkis loskassa juosten, agilityä ja kotihommia. Sunnuntai-iltana vietän pari tuntia asiakkaiden harjoitusohjelmia suunnitellen ja kelloa tarkkaillen: kun kello kilahtaa kuusi, olen kärppänä ilmoittautumassa toukokuun Bodom Trailiin.  Onnistuihan se, tosin sähläsin sen verran että ilmoitin itseni sitten miesten sarjaan :)

Mukavaa helmikuun ensimmäistä viikkoa!

4 Comments

  1. Upea juoksu sinulla aktia cupissa. Onnea!

    • Kiitos! Tästä se on hyvä jatkaa köpöttelyä kohti maratonia.

  2. Missä on startti? Tsemppiä sinne!

    • Rotterdam 12.4