Firstbeat hyvinvointianalyysi – tukea palautumisen seurantaan ja harjoittelun suunnitteluun

Posted by on Feb 26, 2019 in Ajankohtaista, Harjoittelu, muut | Comments Off

”Laitoin itseni pariksi päiväksi piuhaan” Julkaisin viime viikolla Instagarmissa kuvan, tuolla tekstillä ja  olin juuri aloittanut Firstbeat hyvinvointimittauksen.

 

IMG_20190222_085613_848

Piuhassa!

On aika purkaa tulokset.

Taustaa:Olen toteuttanut Firstbeat mittauksia asiakkailleni syksystä 2016 lähtien ja ensimmäinen oma mittaus on tehty muistaakseni 2015. Aiempaa dataa omista mittauksista on siis kertynyt ja näiden pohjalta on tehty muutoksia päivittäisiin rutiineihin. Nykyään teen itselleni mittauksen pari kertaa vuodessa ja tämän kertaisen mittauksen tavoitteena oli seurata kovasta treenijaksosta palautumista, mutta myös yksittäisestä kovasta treenistä palautumista. Aloitin mittauksen perjantai aamuna ja viikkoon oli kuulunut sitä ennen tiistaina laktaattitesti, jossa oli juostu viimeiset minuutit maksimaalisella teholla, sangen kova harjoitus siis. Keskiviikko ja torstai olivat normaaleja peruskestävyysharjoituspäiviä.  Perjantaina juoksin viikon toisen tehoharjoituksen 14km vauhtikestävyysalueella vauhdilla 4:12min/km. Teho pääasiassa VK1 alueella. Lauantaina hiihdin 2,5h PK1 teholla ja sunnuntaina tein kaksi harjoitusta: aamulla 10km juoksua PK2 teholla ja illalla tehokas lihaskuntoharjoitus.

 

 

dav

Ensimmäinen mittauspäivä

 

Miten analyysiä luetaan?

Punainen väri kuvaa stressireaktioita. Testi ei pysty erottelemaan sitä, onko stressi positiivista vai negatiivista. Voi siis olla todella hilpeällä tuulella ja silti punaisella alueella. Pointti onkin, että myös henkilöt jotka ovat kovia menemään ja touhuamaan, ovat energisiä ja aikaansaavia, tarvitsevat vihreitä rauhoittumisen hetkiä palautuakseen.

Vihreä kuvaa siis palautumista. Kuten kuvasta voidaan todeta, aamun kovan harjoituksen jälkeen olen ollut punaisella ja se on täysin normaalia. Olin iloinen kivasti menneestä harjoituksesta ja samalla myös tunsin väsymystä. Päivä oli työn osalta helppo: 4,5 tuntia toimistotyötä hyvällä fiiliksellä. Aiemmissa mittauksissa, olen usein valmennustilanteissa ollut vihreällä. Olen päätellyt tämän johtuvan siitä, että saan keskittyä siihen mitä teen ja se palauttaa: tiedän olevani tunnin tässä asiakkaan kanssa, mielekkäässä tehtävässä ja en ole muiden käytettävissä. Eniten stressaa keskeytykset ja ajoittainen häly, joka on kotitoimiston miinuspuoli. Tosin taitaa olla miinuspuoli ihan toimistokonttoreissakin. Suunnittelenkin usein päivärytmin siten että teen toimistotyötä niin, että muita ei ole kotona ja pidän puhelimen äänettömällä kun teen jotakin tehtävää, joka vaatii keskittymistä.

Takaisin analyysiin: käyrä napsasti vihreälle, kun istahdin ruokalautasen ääreen noin klo 18, kiireetön syöminen ja hyvä ruoka siis palauttavat. Myöhemmin illalla 2,5 tunnin rentoutuminen piti sisällään hiihdon MM-kisapäivän katsomisen tallenteena. Tunnustan jännittäväni katsoessani urheilua, siitä punaiset käyrät.

Vaikka historiaani sisältyy unettomuutta, tällä hetkellä nukun niin kuin laittaisi rahaa pankkiin eli uni todellakin palauttaa. Yön aikana analyysi tuotti korkeaa vihreää käyrää. Puolen yön aikaa näkyy punainen pätkä, en muista olleeni hereillä, mutta johtunee kovasta harjoituksesta jolloin se on aiheuttanut pätkän huonompaa unta.

Riittävän pitkä ja laadukas uni (suuri sykevälivaihtelu) auttoi kuitenkin palautumaan erittäin hyvin ja 2,5h hiihto seuraavana päivänä kulki hyvin.

 

Kokonaistilanne:

En lähde tässä avaamaan jokaista mittauspäivää erikseen, vaan seuraava kuva kertoo kokonaistilanteen: huolimatta harjoittelumäärästä voimavarat lisääntyivät lähtötasosta. Kaikkein eniten palautumista edisti riittävän pitkä ja laadukas yöuni. Jos olisin tehnyt saman harjoitusmäärän arkena työpäivinä, tilanne olisi muodostunut varmasti hieman toisenlaiseksi ja palautuminen olisi ollut hieman heikompaa, vaikka yöuni olisikin ollut vastaavalla tasolla.

Viikonloppu oli kaiken kaikkiaan hyvin rauhallinen, siihen ei sisältynyt muuta kuin treeniä ja aikataulutonta relausta mielekkäiden asioiden parissa. Koen äärimmäisen tärkeäksi pitää viikonloput rauhallisina ja aikataulut väljinä. Aina se ei ole mahdollista, mutta enimmäkseen se toteutuu. Kun on joskus imenyt itseensä tiukat aikataulut ja arvottanut itsensä kiireellisyystason mukaan, istuu se tapa aika lujassa. Luin viimeviikolla jostakin tutkimuksesta (pahoittelut, nyt on lähde hukassa) siitä miten osa aikuisista pitää edelleen jotenkin siistinä juttuna sitä, että on ihan hirveästi kiirettä työssä ja yksityiselämässä, olo on sellainen, että tuntuu että kuolee ja se on kuulemma tosi cool. En tajua tätä, liputan joutenoloa ja kiireettömyyttä. On tosi hyvä asia, että joskus on tylsää.

 

dav

Kokonaistilanne

 

Hyödyt Firstbeat mittauksesta:

Firstbeat on hyvä työkalu hyvinvoinnin analysointiin. Firstbeat-mittaus antaa todella paljon hyödyllistä tietoa stressistä, palautumisesta ja unesta. Suosittelen sitä aivan kaikille: ruuhkavuosia eläville vanhemmille, kuntoilun aloittajille, aktiiviliikkujille, ihan tavallisille hyvinvoinnistaan kiinnostuneille tyypeille.

 

Mittauksesta saadun tiedon lisäksi tulee olla valmius pohtia ja tehdä tarvittavia muutoksia, joilla parannetaan omaa hyvinvointia. Pelkkä tulos ei siis vielä ratkaise mitään, mutta se on ensi askel. Se millaisia toimenpiteitä analyysin perusteella tehdään vie hyvinvointia parempaan suuntaan. Se on tavallaan myös aika raaka työkalu: siinä joutuu tarkastelemaan omaa arkeansa ja jossain kohdin ehkä tunnustamaan, että nyt ei kaikki palaset ole parhailla mahdollisilla tavoin. Joutuu ottamaan vastuun ja muuttamaan tapojaan saadakseen parempaa tilalle.

 

Aktiivikuntoilijat mielellään testauttavat juoksuvauhtejaan laktaattitesteillä, joka on hyvä asia sekin, mutta nostaisin tämän mittauksen tärkeämmäksi kuin laktaattitestaus. Stressin, unen ja palautumisen tasapaino luo perustan sille, että ylipäätään voidaan harjoitella ja sitä kautta kehittyä.

 

Sain Instagram kuvaani kommentin Firstbeat analyysin korkeasta hinnasta.

Toisaalta pohditaanpa kokonaishintaa ja mitä sillä saa:

  • huolletun mittauslaitteen postissa suoraan kotiin ja palautuskuoren, jossa laite palautetaan
  • sähköisen päiväkirjan mittauksen ajaksi
  • 60min valmennuksen, jossa käydään analyysi yhdessä läpi ja mietitään toimenpiteet. Valmennus käydään puhelimessa tai halutessasi kasvotusten, mikäli asut pääkaupunkiseudulla

Ja mitä minä teen valmentajana?

  • maksan mittauslaitteesta ja mittauslaitteen toimituksesta aiheutuneet kulut eli laitteen vuokran
  • käytän aikaa mittaustietojen syöttämiseen ja datan analysoimiseen ennen valmennusta
  • 60min valmennus
  • matkoihin käytetty aika, jos näemme kasvotusten.

Hinta 180€/hlö. sis. alv. 24%

 

On paljon parempi tehdä asioita ennaltaehkäisevästi, kuin takamatkalta. On paljon mielekkäämpää hoitaa terveyttä, kuin sairautta.

Mikäli kiinnostuit mittauksesta ota yhteyttä minna.syvala@gmail.com tai puh. 044 783 4399